2012. okt. 31.

A hóvége

....ami teljesen páratlan és egyedi módon éppenséggel most hóeleje lett. Na ne is kérdezzétek... bár szerintem mindenki megtapasztalta valamilyen formában.
Én tök gyanútlan voltam egész nap, mert dolgoztam, és mivel mobilbankos sms-t sem kapok sosem (azért elárulom, ez már önmagában egy jó dolog ám) meg is maradtam ebben az állapotban. Majdnem.
De kezdjük ott inkább, hogy ma reggel, miközben mentem dolgozni eszembe jutott, hogy amikor én iskolás voltam (és még nem volt olyan, hogy őszi szünet) akkor ezen a napon volt a Takarékosság Világnapja. És ilyenkor mindenkinek kötelező volt venni takarékbélyeget abba a gyűjtőbe. Emlékeztek még rá?
Minden évben megtelt legalább egy ilyenem, és nagyon büszke voltam rá. Voltam annyira jó gyerek, hogy általában mehettem az otp-be Zsóka nénivel, amikor vitte ezeket, és arra is irtó büszke voltam, mert az olyan fontos dolognak tűnt. Mármint ilyet intézni.
Azt már teljes homály fedi, hogy végül mi is lett ezeknek a takarékbélyegeknek a sorsa, mármint hogy kaptunk e érte valamikor pénzt, vagy mittudomén. (Balázs már alszik, őt sem tudom megkérdezni) Szóval, ha valaki emlékszik még rá, hogy is volt ez, feltétlenül ossza meg velem, jó?




Aztán így az ilyen gondolataim után belevetettem magam a munkába. Najó, tíz órakor még csak olyan éppenhogy, nem akartam túlzásokba esni, meg egyáltalán.. de aztán egyre nagyobb ámulattal figyeltem, hogy a buszmegállóba mindig többen érkeznek hatalmas megpakolt szatyrokkal, szemmel láthatóan nagybevásárlást tartottak. Az első pár ilyennél még nem volt gyanús, mert megállapítottam, hogy már megint előadják a "négy napos hétvége előtt éhen halunk" műsorszámot. Aztán, mikor már nálam is jó sokan voltak, és konkrétan délután kettőig annyi volt a forgalom, mint máskor három nap alatt, az már több volt, mint gyanús. A buszmegállóba csak érkeztek a tömött szatyrosok, irtó gyanús volt. Füleltem a rádiót, hátha lemaradtam valamiről, és valami természeti katasztrófa közeledik (erről jut eszembe, Ti, akik az Egyesült Államokból olvastok, ugye mindenkivel minden rendben, és elkerült benneteket Sandy?) és fel kell készülni rá, de semmi ilyet nem mondtak.
Aztán lassan eszméltem. Mert tegnap váratlanul Balázs pl. fizetéselőleget kapott. Nem kértük, csak úgy jött. Őrülten hálás vagyok érte, hogy éppenséggel nem is számított, jött vagy nem, mert jelen pillanatban nem lett volna rá szükség. Aztán reggel anyám mondta, hogy elutalták a fizetésüket. Úgyhogy mire megszámoltam a hihetetlen összegű mai bevételt, már kilogikáztam, hogy minden bizonnyal utaltak családi pótlékot is. Meg akkor a közszférában dolgozók fizetése is megérkezhetett ma. Meg még ki tudja kiké... de minden jel arra utalt, hogy jó sokaké, mert amikor még beszaladtunk a boltba holnapra kaját venni, hosszú tömött sorokban verekedtek a frissen sült kenyérért  álltak mindenhol dugig pakolt bevásárlókocsival.
Egyrészt értem a logikát, vagyis inkább a segítségnyújtást a gesztus mögött, hogy mindenki megkapta ma a járandóságát. (mondjuk itt jegyzem meg kaján vigyorral az arcomon, hogy én természetesen sem fizetést, sem előleget nem kaptam) Másrészt roppant furcsa, és úgy éreztem, muszáj megörökítenem, hogy fennmaradjon az utókornak.
Volt olyan 2012-ben, a válság és a különadók évében, hogy a hónap utolsó napja volt a következő hónap első napja. :) Jól hangzik. :) Csak aztán ne legyen belőle rendszer, mert akkor el fogunk bukni minden évből 12 napot.

9 megjegyzés:

  1. A válságos időkben egyik legjobb "megoldás" amit az állam tenni tud, hogy egy pirinkóval megtoldja az emberek jövedelmeit. Például valami apróval megemeli a nyugdíjat... Az ember túl rövid ésszel rendelkezik és első reakciója az, hogy "többet kaptam, megengedem magamnak". Minden levágás spórlásra ösztönözi a népet, minden "plusz pénz" meg költekezésre. Minél többet költekezik a szegény ember... annál több jut az állam háztartásba. Szerintem a korai pénzkiutalás mögött van valami ilyesmi elgondolás is. Bár nem az összeget növelték, de akkor küldték, amikor az emberek még rendelkeztek valami minimális tartalékkal a következő napokra.

    VálaszTörlés
  2. Vagy éppen tele hassal tüntessen a fene?!

    VálaszTörlés
  3. Egy (nekem) hazai példát említenék - a bankokban még soha nem volt annyi pénz, mint most. Az embereket a válság, a megszorítások arra ösztönözték, hogy minél többet rakjanak félre a még nehezebb időkre. Szóval igaz az, hogy a a megszorítás ösztönöz. Egyébbként én már azon sem csodálkoznék, ha ezzel az összfogyasztást szerették volna kicsit feltuningolni a hónap utolsó napjára.

    VálaszTörlés
  4. A takarékbélyegre minimális kamatot adtak.Közszféra ide v oda,mi sajnos nem kaptuk meg a fizut,ha holnap sem,nem tudom,mi francból veszem meg a hétvégi kaját és a két egyetemistának a heti kajáját.

    VálaszTörlés
  5. Sajnos van olyan, hogy pár nap is sokat számít. Amikor nincs mit enni pl. Tudom.
    Az más kérdés, hogy így meg aztán még messzebb a következő fizetés időpontja...
    Ez tényleg ördögi kör. És nagyon sokan vannak benne.
    Viszont ha nincs mit enni, és hamarabb jön a pénz, az nagyon sokaknak öröm. Pár napos, de öröm.

    VálaszTörlés
  6. Agyrágó Bogár, én is valami hasonlóra is gondoltam. Kis gazdaságélénkítés mesterségesen. :)
    Altair, vagy akár... :D
    Superwoman, igen, valahogy ez bennünk van már, hogy akárhogy is, de tartalékolni kell (ha csak valami kis lehetőség is adódik).
    Klára, sajnálom, hogy épp oda nem érkezett semmi, ahova kellett volna. Drukkolok, hogy holnap még mégis.. bár félő, hogy a holnapi szombati munkanap miatt... :( És köszi a takarékbélyeges választ is.
    Dominika, én is tudom, jártam ebben a cipőben párszor. Ilyenkor hatalmas megkönnyebbülés, hogy a napi ötszáz forint, ami esetleg jutott volna kajára mégis megmaradt. :)

    VálaszTörlés
  7. Nekem nem jött meg a fizum, igy én nyertem pár napot?:) Ezt a 4 napos rohamot én sem értem, hiszen ma már minden a megszokott rendben megy, szóval igazán két nap ami zűrös, de mindegy, nem értem én már az embereket és biztos, hogy ilyenkor fogy a legtöbb olyan cucc is, amire igazán nincs is szüksége az embernek. :):) Bélyeg!!!! Ebből lett az első biciklim gyerekkoromban és minden zsebpénzemet bélyegre költöttem. Sajnos, ma már ez sincs, pedig sok gyereket megtaníthatna a spórolásra. Köszi, hogy megmutattad:):)

    VálaszTörlés
  8. Kovtama, hát úgy tűnik, velem együtt nyertél pár napot. :)))
    De tök jó, hogy ebből vettél biciklit magadnak. Én egyáltalán nem emlékszem rá, mire költöttem az így kapott összeget, biztos nem ilyen emlékezetes dologra. A mostani gyerekeknek a CIB banknál van valami matricás takarékoskodós dolog, ha jól emlékszem Szia Szimba a neve. Annyira nem jó buli amúgy, mint ez volt, de azért valami.... :)

    VálaszTörlés
  9. Erről a szimbáról nem hallottam, ellenben szerintem jó lenne, ha a bankok valami normálisat kitalálnának a gyerekeknek is. Mindenképpen támogatnám azt az ötletet, hogy a gyerekeket meg kell tanítani gazdálkodni a pénzzel.

    VálaszTörlés