2012. nov. 12.

Erik és az iskola-saga

Sokadik rész. És még mennyi lesz, mire majd végére ér ennek a korszaknak.
Mindig megpróbálok nem általánosítani, lévén a két szélső gyerekemnek egészen másféle tanítók, tanárok jutottak, mint neki, és persze lévén, mert vagytok egy páran ebben a szakmában az olvasóim között is. De bevallom, az, hogy Patrik és Roland kapcsán ismerhetem a másik oldalt is, sokkal többet nyom a latban, amikor igyekszem csendesen, indulatok nélkül kezelni az Erik történeteket.
Nem kevés "munkánk" van abban, hogy Erik elfogadja az osztályát. Tudom, én magam is hibás lehetek benne, mert az első fél évben nekem is nehezemre esett. De a munka gyümölcse beérik, akármilyen összetételű is az osztály, már ragaszkodik hozzájuk. A tanítókhoz is. Nagy csapás volt, amikor Á. néni eltűnt a tanévkezdésre, de erről is írtam. Ezen is túl vagyunk, megbeszéltük, és már-már meg is szerette az új tanító nénit.
Persze, tíz éves, és mint ilyen, éppen jó korban van ahhoz, hogy mindenen vihogjon, vagy csak mindent azonnal elmondjon, macsó akar lenni, de tulajdonképpen kisbaba. És persze, azért nyilván lázad is egy kicsikét a rendszer ellen, ami néha valóban túl merev. Igyekszünk mindig terelgetni a helyes irányba, néha nagy szócsaták árán, néha pár mondat elég.
Az elfogadtuk már rég, hogy ő Erik. Akármit is teszünk, mondunk, van benne valami, ami nem megváltoztatható, nem fejleszthető. Ő egyszerűen ettől egyedi. Sem nem rossz, sem nem buta, sem figyelemzavara nincs. Csak Erik.
Ma reggel találtam egy egyest a tájékoztató füzetben. Elfelejtett szólni, és ezúttal hittem is neki, mert volt ott olyan ötös is, amiről elfelejtett szólni. Ráadásul nem is az ő írásával volt beírva a díszes jegy. Ja, hogy miből? Technikából. Be volt írva: fekete pontok 1. Öt darab fekete pont után jár egy egyes. Fekete pont pedig minden olyan alkalomra jár, amikor feleslegesen (?) megszólal órán. Innentől nem vettem komolyan. Mármint hogy ezért most nekem le kéne szidnom őt, pedig nyilvánvalóan az volt a célja a tanerőnek vele. De nem. Nem vagyok hajlandó rá, mert nevetségesnek tartom, hogy tantárgyból adjanak egyest magatartásbeli dolgokért. Eleve hülyeségnek gondolom a technika tantárgy osztályozását is. Legyen ilyen, de ne vegyük már ilyen véresen komolyan. Lehetne az egy olyan óra, ahol lehet lazábbnak lenni, és mondjuk alkotás közben beszélgetni erről-arról. El tudom képzelni, hogy a negyedikeseket is érdekli olyan téma, ami nincs a tananyagban, de érdekes. De nekem az is beleférne, hogy közben zenét hallgassanak az interaktív táblán. Akár úgy is, hogy mindenki mond egy kedvencet, és kikeresik a youtube-on. Van rá egy fogadásom, hogy nem lenne felesleges  beszélgetés. (mondjuk lehet, hogy énekelnének)
Szóval, van ez az egyes. Amit aláírtam. Aztán első adandó alkalommal mondtam Balázsnak is, mikor telefonon beszéltünk, hogy ez van. Azonnal kiakadt, és közölte, hogy na majd akkor ő meg beírja, hogy magatartásból elfogadja az egyest, technikából nem. Még délután is erre készült, de aztán nem írt semmit. Külön hálás vagyok érte neki, hogy nem kellett győzködnöm, hogy ezzel csak a gyerek alatt vágná a fát, nem pedig segítene vele.
Azért piszkál a dolog. Főleg, miután megkérdeztem este Eriket, hogy hány pirospont után lehet ötöst kapni technikából? Hát azt nem lehet szerezni, hangzott a válasz. Így aztán már egyáltalán nem világos az egész. Nem úgy lenne igazságos, hogy a rosszért rossz dolog jár, a jóért meg jó?
Ilyenkor mindig szeretném a kezem közé kapni a kérdőíveket, ahol nyilatkozhatok arról, mennyire vagyok elégedett a gyerekemet tanító pedagógusokkal (nem kaptam még ilyet ebben az iskolában, elárulom). És szeretném azt is, hogy egyszer eljusson oda az oktatás, hogy valóban pedagógusok tanítsák a gyerekeinket. Álomvilág. Főleg, mert éppen azokat fúrják mindig, akik jók.
Szívem szerint kézen fogtam volna ma reggel, és elballagtam volna vele az iskola igazgatójához kérvényezni a magántanulói jogviszonyát. Megérné, hogy ne lássam többé ezt a fajta csalódottságot az arcán.
És tudjátok mi még, ami nekem nagyon bántó? Ez a tanító néni alig huszonpár éves. És már így.... mikor azt hinné az ember, kreatív, ötletes, lendületes. Mi lesz vele húsz év múlva?
És itt hangsúlyozom a végén: nem érdekel az egyes. Ha megérdemelte, legyen. (bár kíváncsi lennék rá, mit tudott tenni, ami elégtelenné tette a viselkedését, tudva, hogy van osztálytársa, aki eltöri a másik gyerek kezét)
Előfordulhat, hogy már az sem érdekel ebben az utolsó alsós tanévében, hogy a tanítói nem tudják őt elfogadni Eriknek. Ettől még nekem ugyanolyan marad. :) Se több, se kevesebb. :)

9 megjegyzés:

  1. Kedves Dius!
    Úgy gondoltam, most megszólalok, mert olyan jó érzéssel töltött el, hogy így reagáltál/tatok az egyesre. Azon túl, hogy ez tényleg magatartás, az fogalmazódott meg bennem, hogy most, huszonévesen az oktatásban hányszor mondják nekünk, nyugodtan mondjuk véleményt, kérdezzünk és azt is megjegyzik az oktatók, egyszerűen ha a fejük tetejére állnak és ketyegnek sem tudnak bevonni az előadásba, mert ezt nevelték belénk. Persze, alkalmazkodni kell gyerekként az elvárásokhoz is, így nem tudom mi a megoldás, de a reakciótok mondjuk egy lépése lehet. :) Szeretem olvasni a blogodat, mert korban kb. pont te és gyerekeid között vagyok, így mindkét oldalt úgy át tudom érezni. :)

    VálaszTörlés
  2. Nekem is eszembe jut valami: legyen bárhogy,csak soha, semmilyenképpen ne bántsam a gyermeket se munkám, se más körülmények között!
    Eriknek éreznie kell, hogy támogatjátok, és a megoldáskeresésben-amikor kell az- partnerek vagytok!

    VálaszTörlés
  3. Megdöbbentem és nagyon nem értek egyet azzal, hogy magaviselet miatt lerontsák egy gyerek jegyét egy adott tárgyból. A fekete pontokhoz pedig annyit, hogy milyen rendszer az, ahol csak a büntetésre van eszköz, a jutalmazásra (piros pont) nincs? Elég a megfélemlítés, motiváció nem kell???

    VálaszTörlés
  4. Jaj, Dius!
    Hasonló korú gyerekekkel megáldva, az ilyen történet mindig szíven üt, mert tudom, hogy ez mit okozhat a gyerek lelkében...
    Szuper, ha erősítitek Eriket; még az is belefér, hogy ezáltal megérzi- néha a tanítót is lehet "kritizálni".
    De nekem a "másik oldal", azaz egy tanító mondta, hogy ne nyeljünk be mindent, menjünk bátran az igazgatónőhöz, és "panaszkodjunk", mert ha nem tud az esetekről, nem is tud változtatni a dolgokon...
    Bevallom: még én sem mentem, de elhatároztam: az adott tanárnőnek még egy "húzása" van, és akkor már nem félve az esetleges retrozióktól, megyek....
    Na puszi,
    Szilvi

    VálaszTörlés
  5. Pedagógusként, és szülőként is megviselnek az ilyen történetek. A rendszer kocka, merev, csak a családi háttérmegerősítéssel lehet ezeket a helyzeteket otthon enyhíteni ,kezelni. A "mozgásmegvonás főleg kicsiknél, a tantágyi egyes magatartás miatt és az írd le 50-szer, hogy a tanórán nem beszélek pl. második osztálban" a pedagógus pálya halála.
    Nehéz lavírozni sokszor a gyerek és a pedagógus között, de ha az igazság úgy diktálja, ki kell állnunk a gyermekeink mellett.

    VálaszTörlés
  6. Hát itt nem Erikkel van a baj, ebben a konkrét esetben. A tanítónővel meg a módszereivel van. Teljesen egyetértek Veled abban, ahogy reagáltál, abban, hogy milyen lehetne a technikaóra, abban, hogy ötöst miért nem lehet szerezni. Lehet, hogy ez utóbbiról még beszélnék is a tanítónővel. És tényleg, mi lesz vele...? és mi lesz a gyerekekkel a keze alatt, főleg az érzékenyebbekkel, vagy akinek a szülője nem így reagál...?

    VálaszTörlés
  7. Nálunk minden tantárgyból van olyan, hogy minusz vagy plusz...ez lecke nem megcsinálása..valamilyen zavarás az órán, akkor mínusz, vagy jelentekzés, jól megcsinálta a feladatot akkor plusz. Nem üti ki a jó a rosszt,hanem átlagot számítanak és adnak egy jegyet.
    De ezt a pirospont hiányt nem értem?????
    Teljesen átérzem a helyzetedet! Én is voltam hasonóban, rajztanár az illető hölgy!:-(

    VálaszTörlés
  8. Kedves Zsanett, nagyon örülök neki, hogy megszólaltál, és annak is örülök, hogy egyetértesz velünk. :) Maradj sokáig, és kérlek, ha nagyon elfelejtenénk milyen volt gyereknek lenni, néha szólj rám (Te még jobban emlékszel). :)
    Júlia, ezen vagyunk. Mindig, minden körülmények között támogatni.:)
    Superwoman, hát ez a rendszer már csak ilyen buta, sajnos. És nem is a jóirányba halad..
    Szilvi, nálunk volt már rá példa, hogy az igazgatóhoz mentek a szülők, de semmi eredménye nem volt. :( Abból okulva, én nem is próbálkozom.
    Anna, hát nem könnyű, főleg, ha alapjáraton azt szeretném, hogy tisztelje és szeresse az őket tanítókat.
    Timi, lehet, hogy ezt az ötös-szerzést felhozom neki majd. Meglátom még,akarok e jobban belebonyolódni. :) Mi lesz vele? Őszintén? Ha ilyen marad, remélem nem sokáig marad a pályán.
    Anikó, a rajztanárra emlékszem. :( Ez a ti rendszeretek is egy érdekes megoldás az osztályozásra. O.o

    VálaszTörlés
  9. Szia!
    Ha megengeded, elmesélném a mi esetünket.
    A fiam (14 éves) is került hasonló szituációba biológia órán. Én beszéltem a tanárral, és megkérdeztem, hogy magatartási jeggyel miért a tantárgyi jegyet kell lerontani. Az volt a válasza, hogy nincs a kezében semmilyen fegyelmező eszköz, ezért, aki beszélget vagy nem figyel, attól kérdez a tananyagból (lehetőleg olyat, amire nem tud válaszolni), és akkor máris tantárgyivá válik a jegy.

    VálaszTörlés